Przełom w leczeniu mukowiscydozy, dzięki komórkom macierzystym?

Naukowcy z Australii twierdzą, że już wkrótce nastąpi przełom w walce z mukowiscydozą, dzięki wykorzystaniu komórek macierzystych. Badacze z University of Adelaide w Australii opracowali nową technikę leczenia tej choroby, ale na razie jedynie w mysim modelu mukowiscydozy. Wyniki badań opublikowano w czasopiśmie Stem Cell Research and Therapy.

“Nasze badania, które dotyczą transplantacji komórek macierzystych, obejmują pobieranie dorosłych komórek macierzystych z płuc pacjentów z CF, korygowanie ich za pomocą terapii genowej, a następnie ponowne wprowadzanie tych komórek z powrotem do organizmu pacjenta” – powiedział dr Nigel Farrow z University of Adelaide.

W australijskich badaniach wykorzystano komórki macierzyste pochodzące od chorej na mukowiscydozę myszy. Dzięki edycji genomu, naprawiono błędy związane z działaniem kanałów chlorkowych CFTR. Poprawione, “zdrowe” komórki wprowadzono z powrotem do płuc, gdzie zaczęły przekazywać swoje geny i uzupełniać drogi oddechowe zdrowymi komórkami.

“Kluczem do sukcesu tych transplantacji komórkowych była nasza innowacyjna metoda; najpierw wyeliminowaliśmy istniejące komórki powierzchniowe (nabłonkowe), w miejscu których powstała przestrzeń potrzebna do wprowadzenia nowych komórek “- powiedział dr Farrow.

Może minąć jeszcze kilkanaście lat, zanim naukowcom uda się przetestować nową technikę na osobach dotkniętych mukowiscydozą. Jeśli się uda, naukowcy mają nadzieję, że będzie można usunąć nawet 90 procent powikłań związanych z mukowiscydoza, prawie całkowicie wyleczyć pacjentów.

“Jeśli uda nam się udoskonalić tę technikę, przyspieszy to ekscytujące badania, które mogą znacznie poprawić życie osób z mukowiscydozą i potencjalnie zwalczyć tę przewlekłą, ograniczającą życie chorobę” – powiedział dr Farrow.

Dzięki uprzejmości: University of Adelaide