Przejście z terapii nebulizacyjnej z maską na nebulizację z ustnikiem: poradnik dla rodziców dzieci przewlekle chorych

Od maski do ustnika: Efektywniejsza nebulizacja u Twojego dziecka

0

W przypadku dzieci z przewlekłymi chorobami pulmonologicznymi, takimi jak mukowiscydoza, terapia nebulizacyjna jest niezwykle ważna, często stosowana codziennie, nawet kilka razy dziennie. Tradycyjnie, u najmniejszych dzieci nebulizacja jest wykonywana z użyciem maski, jednak w miarę możliwości zaleca się stosowanie ustnika jako bardziej efektywnej metody nebulizacji leków. W tym artykule nie będziemy przybliżać zalet stosowania ustnika, ale w razie pytań i wątpliwości odsyłamy do innego naszego poradnika: “Ustnik czy maska w nebulizacji i ćwiczeniach z urządzeniami typu PEP, OPEP?”.

W przypadku pacjentów z mukowiscydozą zaleca się stosowanie ustnika już po ukończeniu 3 roku życia. Maska ściśle przylegająca do twarzy zalecana jest jedynie niemowlętom i dzieciom do ukończenia 3 roku życia oraz pacjentom niewspółpracującym. Ale również w innych chorobach pulmonologicznych zaleca się jak najszybsze przejście na ustnik.

W tym artykule zaproponujemy praktyczne ćwiczenia i zabawy edukacyjne, które pomogą Twojemu dziecku opanować technikę używania ustnika w przypadku nebulizacji. Opiszemy także wykorzystanie flow-balli i klipsów na nos w ramach programu pomocowego dla podopiecznych Fundacji Oddech Życia. Więcej o programie pomocowym tutaj.

Trudności

Nebulizacja z ustnikiem może być trudna do zaakceptowania przez niektóre dzieci, zwłaszcza te przewlekle chore na mukowiscydozę lub inne choroby pulmonologiczne.

Stosowanie ustnika może być stresujące dla dziecka z kilku powodów:

  • Strach przed nieznanym: Dzieci mogą obawiać się nowego doświadczenia, zwłaszcza jeśli nie są pewne, jak będzie wyglądało oddychanie przez ustnik. Starsze dzieci, bardziej świadome mogą się również martwić, że nie będą w stanie prawidłowo używać ustnika.
  • Zmiana rutyny: Dzieci z przewlekłymi chorobami, takimi jak mukowiscydoza, często mają ustaloną rutynę leczenia, do której są przyzwyczajone. Przejście z maski na ustnik może oznaczać w ich mniemaniu znaczną zmianę w codziennym życiu, co może wywołać niepokój i opór.
  • Dyskomfort fizyczny: Stosowanie ustnika wymaga od dziecka oddychania przez usta, co może być początkowo niekomfortowe i nieprzyjemne, szczególnie jeśli dziecko jest przyzwyczajone do oddychania przez nos podczas nebulizacji z maską. Ilość leku podawanego przez ustnik oraz ciśnienie może być znacznie większe niż przy nebulizacji z maską.
  • Trudność w kontroli oddechu: Przejście na nebulizację z ustnikiem wymaga od dziecka większej kontroli nad oddechem. To może być wyzwanie, szczególnie dla młodszych dzieci, które mogą mieć trudności z utrzymaniem równomiernego i spokojnego oddechu. Nebulizacja przez maskę jest dla dziecka prostsza i bardziej bierna, w porównaniu do nebulizacji przez ustnik.
  • Konieczność większego zaangażowania: Korzystanie z ustnika może wymagać od dziecka większego skupienia i zaangażowania podczas zabiegu, co może być męczące i stresujące dla dziecka.

Dlatego ważne jest, aby pomóc dziecku przyzwyczaić do nowej metody nebulizacji i zachęcić do regularnego stosowania nebulizatora z ustnikiem.

Przygotowanie do przejścia na ustnik

Przejście na nebulizację za pomocą ustnika wymaga czasu i cierpliwości. Zaczynaj od rozmów z dzieckiem o tym, czego można się spodziewać. Pokaż mu ustnik i pozwól mu się z nim zapoznać. Możesz przez kilka dni trzymać w widocznym miejscu zmontowany nebulizator z ustnikiem, ale nie używać go w tym czasie, oswajając dziecko z widokiem.

Ćwiczenia i zabawy edukacyjne

Poniżej przedstawiamy kilka ćwiczeń i gier, które mogą pomóc Twojemu dziecku nauczyć się prawidłowego korzystania z ustnika:

  • “Zabawa z misiami w nebulizację”: Poćwicz z dzieckiem naśladowanie nebulizacji na misiach. Używaj ustnika i pozwól mu udawać, że wykonuje zabieg. To pomoże mu oswoić się z nowym urządzeniem i zrozumieć, jak powinno to wyglądać. W trakcie zabawy możesz włączyć inhalator (sprężarkę) i robić nebulizację “na sucho” lub z czystą wodą (najlepiej przegotowaną, ale nie gorącą).
  • Flow ball: Wykorzystaj urządzenie typu flow-ball zakupione w sklepie medycznym lub otrzymane bezpłatnie od Fundacji Oddech Życia do nauczenia dziecka kontrolowania oddechu. Flow-ball, nazywany po polsku dmuchajką, to bardzo proste urządzenie przeznaczone do ćwiczeń oddechowych składające się z lekkiego korpusu z jednej strony zakończonego ustnikiem, z drugiej koszyczkiem oraz styropianowej piłeczki. Flow-ball pozwala dziecku oswoić się w formie zabawy z treningiem oraz pokonać opór w stosowaniu ustnika w urządzeniach do nebulizacji i fizjoterapii oddechowej. Więcej o flow-ballach i stosowaniu ich w ramach fizjoterapii oddechowej u małych pacjentów pulmonologicznych w artykule: Czym jest urządzenie typu Flow-ball?

Stosowanie klipsa na nos w trakcie nebulizacji z ustnikiem

Klips na nos stosowany jest w niektórych technikach fizjoterapii oddechowej, drenażu oskrzelowego i nebulizacji, aby poprawić skuteczność tych terapii.

W przypadku nebulizacji z ustnikiem rekomenduje się stosowanie klipsa na nos. Klips na nos jest pomocny podczas nebulizacji z ustnikiem, ponieważ pomaga skierować cały wdychany lek bezpośrednio do płuc dziecka. Kiedy nos jest zatkany klipsem, dziecko jest zmuszone oddychać wyłącznie przez usta, co oznacza, że cały lek przechodzi bezpośrednio do dróg oddechowych. Oddychanie przez nos może spowodować, że niektóre cząsteczki leku osiadają w nosie zamiast docierać bezpośrednio do płuc.
Nauka stosowania klipsa na nos powinna być wykonywana dopiero po nauczeniu dziecka stosowania ustnika. Jednoczesna nauka stosowania nowej metody nebulizacji przez ustnik razem z zakładaniem klipsa na nos może być bardzo stresująca dla wielu dzieci.

Nauczenie dziecka korzystania z klipsa na nos podczas nebulizacji z ustnikiem może początkowo stanowić wyzwanie, ale z odpowiednim podejściem i cierpliwością staje się całkiem możliwe. Oto kilka praktycznych porad, które mogą okazać się pomocne:

  1. Wprowadź klips powoli: Na początku skup się na nauczeniu dziecka, jak korzystać z ustnika. Dopiero gdy dziecko poczuje się komfortowo z tą częścią procesu, zacznij wprowadzać klips na nos. Nagłe wprowadzenie zbyt wielu nowości naraz może być stresujące dla dziecka.
  2. Wyjaśnij cel klipsa: Zanim nałożysz klips na nos dziecka, wyjaśnij mu, do czego służy. Możesz powiedzieć, że klips pomaga lekom dotrzeć tam, gdzie są najbardziej potrzebne, czyli do płuc.
  3. Pokaz, jak to działa: Przed nałożeniem klipsa na nos dziecka, pokaż mu, jak to działa na sobie. Pokaż, że to nie jest bolesne i że można normalnie oddychać przez usta.
  4. Zrób to zabawą: Dzieci uczą się najlepiej przez zabawę. Możesz na przykład udawać, że klips na nos to “kluczyk” zamykający drzwi do nosa, który pomaga lekom dostać się do innych “drzwi” w ustach. Możesz też pozwolić dziecku nałożyć klips na pluszowego misia przed nałożeniem go na siebie.
  5. Bądź cierpliwy i wspierający: Początkowo dziecko może odczuwać dyskomfort lub niechęć do noszenia klipsa. Bądź cierpliwy i wyrozumiały. Daj mu znać, że jest odważne i dobrze sobie radzi.
  6. Nagradzaj postępy: Każdy mały krok w kierunku komfortowego korzystania z klipsa jest powodem do świętowania. Możesz nagrodzić dziecko pozytywnym komentarzem, uściskiem lub małą nagrodą.

Pamiętaj, że każde dziecko jest inne i tempo adaptacji może się różnić. Kluczowe jest to, aby proces przejścia był prowadzony spokojnie i cierpliwie, z zachowaniem pozytywnego nastawienia.

Klipsy na nos są różne, wykonane z różnych materiałów, o różnym komforcie noszenia i sile nacisku na nos. Część dzieci może nie tolerować niektórych klipsów. Warto w takiej sytuacji wypróbować inne klipsy, inne modele. Więcej o klipsach w naszym poradniku: “Klips na nos w terapii oddechowej: Dlaczego jest stosowany?”.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.