Merck otrzymuje pierwszy patent na CRISPR – nowa metoda inżynierii genetycznej w terapii wielu chorób

„Firma Merck stworzyła niesamowite narzędzie dające naukowcom możliwość odkrywania nowych sposobów leczenia chorób, co do których opcje są nieliczne, włączywszy raka czy rzadkie i chroniczne schorzenia, jak na przykład cukrzyca – skomentował Udit Batra zasiadający w zarządzie firmy Merck oraz główny dyrektor wykonawczy firmy Life Science. – Decyzja o rejestracji patentu potwierdza nasze doświadczenie w zakresie technologii CRISPR. Z oddaniem będziemy dalej rozwijać tę gałęź wiedzy – dodał dyrektor.

Firma Merck złożyła wnioski patentowe na metodę CRISPR w Brazylii, Kanadzie, Chinach, Europie, Indiach, Izraelu, Japonii, Singapurze, Korei Południowej i USA.

Rozwiązanie edycji genomu CRISPR, które umożliwia precyzyjną modyfikację chromosomów w żywych komórkach, przyczyni się do przyspieszenia rozwijania sposobów leczenia jednych z najcięższych schorzeń. Rozwiązanie CRISPR ma szerokie zastosowania, od identyfikacji genów powiązanych z występowaniem raka i chorób rzadkich do odwracania mutacji powodujących utratę wzroku.

Firma Merck może poszczycić się 14-letnią historią na polu edycji genomu. Jako pierwsza miała w ofercie niestandardowe biomolekuły na potrzeby edycji genomu na świecie (introny typu RNA-guided groupy II TargeTron™ i nukleazy palców cynkowych CompoZr™), tym samym zajmując pozycję pionierską w zakresie szerzenia rozwiązań wśród naukowców na całym świecie. Firma Merck jako pierwsza wyprodukowała szeregowe biblioteki CRISPR obejmujące cały ludzki genom, prowadząc do przyspieszenia wynajdowania leków poprzez umożliwienie naukowcom dogłębniejsze badania przyczyn występowania schorzeń.

Technologia integracji genomicznej CRISPR firmy Merck pozwoli naukowcom na zastąpienie mutacji związanych z chorobą, sekwencją korzystną lub funkcjonalną. Metoda ta jest szczególnie ważna w zakresie tworzenia modeli chorób i terapii genowych. Ponadto naukowcy mogą korzystać z tej metody do wstawiania transgenów oznaczających białka endogenne, tym samym ułatwiając śledzenie ich między komórkami.

W maju 2017 r. firma Merck ogłosiła utworzenie alternatywnej metody edycji genomu CRISPR o nazwie proxy-CRISPR. W przeciwieństwie do innych systemów technika proxy-CRISPR firmy Merck może dotrzeć do uprzednio niedostępnych lokalizacji komórek, przez co rozwiązanie CRISPR może być jeszcze wydajniejsze, elastyczniejsze i dokładniejsze, tym samym dając naukowcom więcej opcji eksperymentalnych. Firma Merck złożyła szereg wniosków patentowych dotyczących rozwiązania proxy-CRISPR. Wnioski te są jednymi z najnowszych związanych z CRISPR złożonych przez firmę od roku 2012.

Poza podstawowymi badaniami z zakresu edycji genów firma Merck wspiera rozwój terapii na bazie genów i komórek oraz produkuje wektory wirusowe. W 2016 roku firma Merck podjęła inicjatywę edycji genomu, której celem jest posunięcie badań w nowoczesnych zastosowaniach, od edycji genomu po produkcję leków genowych przy pomocy oddanego zespołu i większych zasobów. Tym samym firma potwierdziła swoje zaangażowanie w badania na tym polu.

Więcej informacji: www.merckgroup.com