We wrześniu obchodzimy 30 rocznicę odkrycia genu mukowiscydozy

W 1989 roku zespół naukowców kierowany przez dr. Lap-Chee Tsui w kanadyjskim Szpitalu SickKids (we współpracy z Uniwersytetem Michigan w USA) dokonał wielkiego naukowego przełomu, który nie tylko miał wpływ na życie chorych z CF, ale również utorował drogę nowym badaniom nad lekami na mukowiscydozę.

Zespół odkrył gen, który powoduje mukowiscydozę: CFTR (ang. cystic fibrosis transmembrane conductance regulator, błonowy regulator przewodnictwa) – białko tworzące kanał chlorkowy w błonie komórkowej, to właśnie mutacje tego genu wywołują CF.

Po odkryciu genu CF w 1989, dr Tsui stworzył pierwszą bazę mutacji CF, dzieląc się wynikami z naukowcami z całego świata.

Dr Lap-Chee Tsui urodził się urodził się w Szanghaju. Studiował biologię na New Asia College Chińskiego Uniwersytetu w Hong Kongu. Kontynuował naukę w Stanach Zjednoczonych i otrzymał doktorat University of Pittsburgh. Był adiunktem w Oak Ridge National Laboratory (Tennessee), a następnie dołączył do wydziału genetyki Hospital for Sick Children w Toronto w 1981 roku (SickKids).

W zespole doktora Tsui od 1989 roku pracował profesor Julian Zieleński. W roku 2002 został głównym naukowcem projektu “CFTR”, a w 2007 koordynatorem naukowym w SickKids. Uczestniczył w wielu projektach badawczych poświęconych CFTR i mukowiscydozie. Zmarł w 2014 roku.

W SickKids pracowali i pracują osoby polskiego pochodzenia.