Nowe zastosowanie ACEI w terapii mukowiscydozy

Rebecca Darrah, adiunkt w Case Western Reserve School of Nursing w styczniu 2016 roku rozpoczyna badania naukowe nad nowym zastosowaniem inhibitorów konwertazy angiotensyny (ACEI). Jest to grupa leków stosowana w terapii nadciśnienia tętniczego, niewydolności serca czy cukrzycy i zespołu metabolicznego.

Naukowcy odkryli, że nasilenie płucnych objawów w mukowiscydozie może mieć związek z zaburzeniami szlaku metabolicznego angiotensyny (hormonu kontrolującego stężenie jonów sodowych i potasowych w organizmie). ACEI powodują hamowanie syntezy enzymu konwertazy angiotensyny, co w konsekwencji prowadzi do spadku ciśnienia tętniczego.

Dzięki finansowemu wsparciu firmy Gilead Sciences Inc., Darrah i jej zespół będą badać skutki zmiany szlaku angiotensyny w genetycznie zmodyfikowanych myszach. Zespół będzie badał też wpływ leków zawierających inhibitory konwertazy angiotensyny na poprawę wydolności płuc.

Darrah już zaczęła analizować dane kliniczne w celu ustalenia, czy pacjenci CF stosujący ACEI w nadciśnieniu tętniczym (nie w terapii CF) odczuwali poprawę wydolności płuc.

Nowe zastosowanie leków zawierających ACEI skróciłoby proces badawczy (są już dopuszczone do obrotu u chorych na nadciśnienie tętnicze), a sama produkcja powinna być dużo tańsza niż nowych eksperymentalnych leków.

fot. Case Western Reserve University