Badania sugerują, że 15-minutowa “codzienna mila” może poprawić kondycję u dzieci

fot. Elaine Livingstone. Na zdjęciu dr Naomi Brooks, Elaine Wyllie, dr Colin Moran, dr Josie Booth i Ross Chesham z uczniami: Olivia Ashworth, Mellissa Turnbull, Andrew McColl, Rosie Bainbridge i Christian Jenkins.
0

Decydenci polityczni powinni rozważyć wprowadzenie “The Daily Mile” (w tłum. Codzienna Mila) w celu poprawy zdrowia i kondycji dzieci w wieku szkolnym na całym świecie, wynika z nowych badań prowadzonych przez uniwersytety w Stirling i Edynburgu w Wielkiej Brytanii.

Pierwsze, duże badanie popularnej w Wielkiej Brytanii inicjatywy “The Daily Mile”, w której uczestniczą dzieci podczas 15-minutowej przerwy szkolnej, potwierdziło, że poprawia kondycję i zdrowie uczestników.

Wyniki wskazują, że Daily Mile może pomóc w walce z globalnymi problemami, takimi jak niska aktywność fizyczna, spadający poziom sprawności fizycznej i wysoki poziom otyłości wśród uczniów.

Badania prowadzili wspólnie dr Colin Moran i dr Naomi Brooks z Wydziału Nauk o Zdrowiu i Sportu Uniwersytetu Stirling oraz dr Josie Booth z University of Edinburgh School of Education w Moray House. W badaniach uczestniczyli również inni eksperci.

Dr Moran powiedział: “Nasze badania wykazały pozytywne zmiany u dzieci, które uczestniczyły w Daily Mile, w porównaniu do wyników szkoły kontrolnej, w której program te nie został wprowadzony”.

“Sugeruje to, że The Daily Mile jest wartościowym projektem do wprowadzenia w szkołach i że należy rozważyć włączenie go do polityki rządów, zarówno w kraju jak i za granicą.”

Jak wygląda Daily Mile?

Inicjatywa “The Daily Mile” powstała w 2012 roku dzięki Elaine Wyllie, ówczesnej dyrektorki St. Primian School w Stirling i miała na celu poprawę kondycji uczniów.

Dzieci są zachęcane do biegania lub aktywnego chodzenia po terenie szkoły podczas 15-minutowej przerwy w zajęciach, co stanowi dodatek do normalnych przerw i lekcji wychowania fizycznego.

 

Jak wyglądały badania

Zespół badawczy przeprowadził badania w dwóch szkołach podstawowych w rejonie Stirling Council, w których uczestniczyło 391 uczniów w wieku od 4 do 12 lat. Każde dziecko poddano wstępnej ocenie, a następnie kontynuowano obserwację. W międzyczasie jedna szkoła wprowadziła Daily Mile, podczas gdy uczniowie z drugiej – kontrolnej – stosowali się do swoich zwykłych programów nauczania.

Dzięki elektronicznym czujnikom rejestrowano różne dane, w tym wskaźnik aktywności fizycznej MVPA (moderate-to-vigorous physical activity). Przeprowadzono również pomiary fałdów skórno-tłuszczowych w celu sprawdzenia metabolizmu oraz wielostopniowy beep test wahadłowy (test wysiłkowy podczas biegu).

Dr Brooks wyjaśnił: “Zaobserwowaliśmy względny wzrost o 9,1 minuty dziennie w zakresie aktywności fizycznej MPVA i względny spadek o 18,2 minuty dziennie trybu siedzącego”. Zaobserwowano również znaczną poprawę wyników podczas testów wysiłkowych.

Elaine Wyllie, z The Daily Mile Foundation, powiedziała: “Założyłem The Daily Mile, gdy zacząłem się martwić o brak sprawności fizycznej uczniów i chciałem znaleźć rozwiązanie problemu.” Daily Mile zaczęło się od prostego przekonania, że ​​pomoże dzieciom prowadzić bardziej aktywny tryb życia i zachęci do rozwoju zdrowych nawyków w przyszłości.

“Wraz z moimi uczniami zauważyłem, że 15 minut codziennej aktywności szybko poprawiło kondycję, zdrowie i koncentrację uczniów w klasie. Nie mogę się doczekać dnia, w którym każda szkoła będzie prowadziła The Daily Mile.”

 

Na podstawie informacji z Uniwersytetu Stirling

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.